Zde můžete položit nový dotaz odbornému lékaři
či specialistovi nebo si přečíst řadu předešlých odpovědí.

Těžké nohy
Položit nový dotaz
Noční horkost a pnutí v nohou
Muž, 68 let, Praha
2011-01-06 15:37
Přes den mne nohy nebolí. V noci mám v nohách pocit horkosti a pnutí. Nejhorší je, že se nohy nemohou dotýkat, protože citím bolest. Tlumím to, při spánku na boku, vkládáním deky mezi obě nohy. V poslední době mne v noci bolest probouzí. Co může být příčinou?
MUDr. Josef Rotnágl
2011-01-06 15:37
Příčin může být celá řada a je třeba provést důkladné vyšetření, než se stanový definitivní diagnosa. Vzhledem k tomu, jak své potíže popisujete, jako dvě nejpravděpodobnější diagnózy mě napadá žilní nedostatečnost, kterou lze potvrdit nebo vyloučit na cévní ambulanci s možnosti provedení ultrazvukového vyšetření, dále to může být neuropatie, čili postižení nervového systému nohou, které lze vyšetřit na neurologické ambulanci s možností provedení takzvané elektromyografie.
Neustálé bolesti nohou
Pohlaví nezadáno, 31 let, Praha
2010-12-06 10:39
Dobrý den, neustále mám problém s bolestmi nohou. Neotékají mi, ale někdy mě bolí již ráno po probuzení (zvláštní bolest jakoby uvnitř nohy). Bolesti se objevují nepravidelně, někdy mě bolí obě nohy, někdy jenom jedna. Bolest občas přetrváva celý den - od kolene dolů, někdy i celé nohy. Trpím tím již několik let. Kromě antikoncepce neužívám žádné léky, u lékaře jsem kvůli tomu ještě nebyla. Můžete mi, prosím, poradit co s tím - případně zda mám navštívit nějakého odborného lékaře? Děkuji.
MUDr. Josef Rotnágl
2010-12-06 10:39
Dobrý den. Vaše potíže mohou mít celou řadu příčin, a abych Vám mohl říci tu pravou nebo alespoň nejpravděpodobnější, musel bych si Vás vyzpovídat podrobněji a vyšetřit. Pokud je příčina v žilním systému, může v tom hormonální antikoncepce hrát významnou roli. Navrhuji nejprve návštěvu praktického lékaře a dle výsledku případně návštěvu cévní ambulance vybavené ultrazvukem k bližšímu vyšetření.
Dlouhodobější bolest nohou
Pohlaví nezadáno, 56 let, MĚLNÍK
2010-11-03 08:20
Dobrý den, asi 1,5 roku mě trápí bolesti nohou. Jedná se o to, že při chůzi mám takové bolesti v dolní části končetin, že se musím posadit, stačí třeba 5 minut a pak zase můžu chvíli jít. Bolest je tak silná, že někdy nemůžu ani stát, jako by mě bodaly nože v noze. Lékařka mi předepsala Detralex, ale ani to mi nepomohlo. Vyšetření krve jsem měla v naprostém pořádku, stejně tak i cholesterol. Mám artrózu 2.stupně, myslíte, že je to od toho? A co se s tím dá dělat? Ještě upřesňuji, že pravidelně užívám potravinové doplňky na klouby s glukosaminem. Děkuji za odpověď.
MUDr. Josef Rotnágl
2010-11-03 08:20
Dobrý den. K bolestem od kloubů bych se asi vyjadřovat neměl, protože to není moje odbornost a rozumnější bude poradit se s Vaším ortopedem. Bolesti, které popisujete, mohou být i cévního původu, ale jednoznačně je hodnotit na základě Vašeho popisu nemůžu. Doporučuji se objednat v ambulanci, kde je možnost ultrazvukového vyšetření cévního systému, nelépe v interní cévní ambulanci. Zde by bylo vhodné zhodnotit podíl cévní složky na Vašich potížích a dle nálezu pak léčit.
Pocit těžkých nohou - lymfedém
Pohlaví nezadáno, 26 let, Brno
2010-07-07 10:03
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu. Pravidelně v letních měsících mívám pocit těžkých nohou a sleduji i nadbytek vody v podkoží, ale hlavně na stehnech. A to hned od rána. Po zatlačení prstem do kůže mi chvíli zůstane stopa. Kotníky mi neotékají. V zimě tyhle problémy nemívám. Před 4 lety jsem byla na UTZ cév, vše bylo v pořádku. Navíc hodně cvičím a nadváhu nemám, spíše naopak. Mnohokrát děkuji za radu. S pozdravem Martina
MUDr. Josef Rotnágl
2010-07-07 10:03
Milá Martino, otoky nohou v létě, v době tepelné zátěže nejsou neobvyklou záležitostí. Zřejmě máte tendenci ke tvorbě takzvaného lymfedému a ta je přes léto zvýrazněná. Nohám můžete pomoci tím, že budete nohy chladit chladnými sprchami, cvičit a na noc je dávat do zvýšené polohy, například podkládáním polštářem. Dále lze poradit zkusit lymfodrenáže, což jsou masáže vaky, které se postupně nafukují na nohách a pomáhají vypumpovat nahromaděnou tekutinu. Mohla byste zkusit na měsíc kůru venotonikem, které by mělo pomoci také lymfedém zmírnit.
Těžké nohy i po operaci křečových žil
Pohlaví nezadáno, 65 let, Náchod
2010-05-31 16:32
Po operaci křečových žil se mi po delších turách objevují červené skvrny, které po 5 dnech mizí, v té době mám těžké nohy. Co to může způsobovat? Děkuji za odpověď.
MUDr. Josef Rotnágl
2010-05-31 16:32
Dobrý den, děkuji za dotaz. Vámi popisovaná záležitost se občas po operaci křečových žil vyskytuje. Jedná se o to, že z určité oblasti, ze které byla krev odváděna odstraněnou křečovou žilou, je nyní odváděna pouze malými, nitkovitými povrchovými žilkami, které se v případě větší zátěže rozšíří a prosvítají jako uvedené skvrnky. Krom toho, nedostatečně rychlý odtok krve, potažmo nahromaděné tekutiny z těchto oblastí může způsobovat pocity těžkých nohou a případně i otoky. Dá se tomu bránit dodržováním režimových opatření jako při křečových žilách: užíváním kompresivních pomůcek, například punčoch, dáváním nohou do zvýšené polohy, cvičením, ochlazováním nohou například chladnými sprchami a v době potíží užíváním venotonik. Také bych doporučoval navštívit specializovanou cévní ambulanci schopnou provést ultrazvukové vyšetření Vašeho žilního systému, a tak udělat přesnější zhodnocení situace.
Jak zmírnit projevy
Muž, 48 let, Praha
2010-02-03 21:48
Co mám dělat proti pocitům těžkých nohou, aby mě nohy nebolely?
MUDr. Josef Rotnágl
2010-02-03 21:48
Odpověď na tuto otázku je stejná jako na otázku, co mám dělat, aby mi nohy neotékaly nebo také, co dělat aby se mi nezvětšovaly křečové žíly? Jedná se o režimová opatření umožňující tekutině nahromaděné v nohách stékat z nohou zpět do horních částí těla a zabránit krvi v žilách, aby stékala do spodních částí nohou. Z toho logicky vyplývá co dělat – dávat nohy do zvýšené polohy, na noc je podkládat polštářem. V případě dlouhého stání nebo sedění se spuštěnýma nohama užívat kompresivní pomůcky /bandáže nebo kompresivní punčochy/. Cvičit cviky které pomáhají zapojit takzvanou svalovou pumpu nohou a tak vyčerpat nahromaděnou tekutinu z nohou. Další opatření spočívají ve vyhýbání se tepelné zátěže, a pokud tak učinit nelze, pak v případě této zátěže v chladných sprchách nohou. Další možnosti představují užívání venotonik - léků, které pomáhají zlepšit žilní návrat a lymfodrenáže – evakuace tekutiny z nohou kompresivními vaky. Také chirurgické zákroky, spočívající v odstranění nejvíce postižených žil, můžou pomoci v boji proti pocitům těžkých nohou.
Plicní embolie
Pohlaví nezadáno, 47 let, Město neuvedeno
2010-01-29 13:03
Nemusím se bát embolie plicní, když mě bolí nohy?
MUDr. Josef Rotnágl
2010-01-29 13:03
Pravda je, že bolestivost nohy, zvláště asymetricky pouze jedné a hlavně pokud je spojena s otokem může být známkou žilní trombózy, která příčinou embolie plicní být může a je to věc, kterou rozhodně nelze podcenit. Pak je třeba žilní trombózu vyloučit vyšetřením na specializované cévní ambulanci. Hlavně pokud jsou tyto příznaky spojeny s dušností a kašlem, dále teplotami a pokud je bolestivost a otok vzniklý akutně, to znamená v průběhu hodin. Sama chronická žilní insuficience, neboli „lidově“ křečové žíly však příčinou žilní trombózy není a riziko embolizace plicní tudíž nepředstavuje.
Vznik pocitu
Pohlaví nezadáno, 39 let, Město neuvedeno
2010-01-08 11:12
Jak mi vznikají pocity těžkých nohou?
MUDr. Josef Rotnágl
2010-01-08 11:12
Pocity těžkých nohou vznikají společně s otoky nohou z důvodu nahromadění tekutiny v dolních částech nohou. Toto vzniká z důvodu onemocnění žilního systému, odborně nazývaného chronická žilní insuficience, „lidově“ křečové žíly, ať již zevně patrných nebo takzvaných „vnitřních“. Špatně fungujícími žilami, ve kterých je poškozený systém chlopní, dochází ke stékání krve do spodních částí nohou, především při statické a tepelné zátěži – dlouhé stání nebo sedění se spuštěnýma nohama a vyšší okolní teplota /přes léto, horká koupel/.